Правила и примеры использования относительных местоимений в английском языке. Relative Clause в английском языке: виды и правила использования Relative clauses примеры

Подписаться
Вступай в сообщество «l-gallery.ru»!
ВКонтакте:

Определительные придаточные предложения в английском языке (Relative clauses)

Что это такое и как этим пользоваться?

Relative clause - или на русском определительное придаточное предложение, - это часть сложного предложения, которое зависит от главного. Оно обычно соединяет два маленьких предложения в одно или просто добавляет новую интересную информацию, чтобы вам было понятнее, давайте посмотрим пример.

I have a mother who works as a doctor. - У меня есть мама, которая работает врачом.

I missed the bus that was going to take me to church. - Я пропустила автобус, который должен был отвезти меня в церковь.

Defining relative clauses (Ограничительные определения)

Defining relative clauses дают важную информацию о

Сравните:

1. My sister, who lives in London, is coming to Paris.

2. My sister who lives in London is coming to Paris.

В первом предложении, придаточное предложение who lives in London - это non-defining relative clause. Это придаточное предложение сообщает дополнительную информацию: у меня есть только одна сестра и она живет в Лондоне. Если опустить информацию о том, где живет моя сестра, все равно будет понятно, что мы хотим сказать.

Второе предложение - это defining relative clause: у меня есть несколько сестер, и в данный момент я говорю о сестре, которая живет в Лондоне.

В defining relative clauses мы можем опустить слово-связку

I"ve eaten the pasta (which) I made yesterday.

Ограничительные придаточные предложения при письме не выделяются запятыми.

Non-defining relative clauses (Распространительные предложения)

Non-defining relative дают дополнительную информацию о подлежащем. Придаточное предложение в этом случае выделяется с двух сторон запятыми.

That project, which I started years ago, still isn"t finished.

Упражнения.

1 .

1. That is the shop ____ was awarded as the best shop in the city. 2. The girl ____ brother go with me to the gym is a good singer. 3. The man ____ broke into our house was caught in two days. 4. She visits her grandmother ____ lives in countryside every summer. 5. She was wearing a dress ___ looked like princess’. 6. The bookshelf ____ we bought last week has broken down. 7. The man ___ was sitting on the bench turned around and saw his granddaughter. 8. A woman ____ son was crying paid no attention to him. 9. The woman ____ car had broken down on her way home spend 3 hours waiting for help. 10. My best friend ____ I have known for years will never let me down. 11. He didn’t follow the instructions ____ he was given, so he failed to pass the test. 12. The girl ___ lived next door was very shy and couldn’t say a word to protect herself at school. 13. I need to buy a laptop ____ can work up to 5 hours without a charger. 14. My father ___ is a doctor has no idea how to repair a car. 15. The photo ____ is placed on the mantel was taken at the picnic two years ago.

2. Поставьте подходящее относительное местоимение who, which, that, when, why, where или whose.

    His sister, … name is Lara, works at the library.

    Her last film, … I couldn’t understand at all, was a great success.

    Give him something … will take away the pain.

    I work in the town … my son lives.

    We’ll show you the poem … changed my life.

    Doctors, … claim money, are shameless.

    Is there a shop near here … sells milk?

    That’s the main reason … I came to you.

    I’ll never forget my childhood … I was so happy.

    People … live in flats shouldn’t have animals.

    The car … he bought last month is fantastic.

    This is the most beautiful waterfall … we have ever seen!

3. Соедините предложения, используя придаточные предложения.

Н-р: My dad works in a factory. It makes parts for computers. (Мой отец работает на фабрике. Она производит детали для компьютеров.) – The factory … makes parts for computers. – The factory where my dad works makes parts for computers. (Фабрика, на которой работает мой отец, производит детали для компьютеров.)

    There is a bakery near my house. It sells wonderful pies. – The bakery … sells wonderful pies.

    They lived in a cottage. It was struck by lightning. – The cottage … was struck by lightning.

    Jane made a seafood salad. Nobody likes it. – Nobody likes the salad … .

    Jack is an architect. He designed the Opera House. – Jack is the architect … .

    The woman didn’t apologize. Her cat bit me. – The woman … didn’t apologize.

    Madonna is a famous American singer. Her parents were born in Italy. – Madonna … is a famous American singer.

    The apartment is the biggest in the house. The lawyer lives there. – The apartment … is the biggest in the house.

We play tennis in a sports centre. It is very expensive. – The sports centre … is very expensive.

Ответы

1. which 2. whose 3. who 4. who 5. that 6. that 7. who 8. whose 9. whose 10. whom 11. that 12. who 13. that 14. who 15. that

whose (Его сестра, чье имя Лара, работает в библиотеке.)

    which/that (Ее последний фильм, который я совсем не понял, имел большой успех.)

    that (Дай мне что-нибудь для снятия боли.)

    where (Я работаю в том городе, где живет мой сын.)

    which/that (Мы покажем вам стихотворение, изменившее мою жизнь.)

    who (Врачи, требующие денег, бессовестны.)

    that/which (Здесь есть поблизости магазин, продающий молоко?)

    why (Это основная причина, почему я пришел к вам.)

    when (Я никогда не забуду свое детство, когда я был так счастлив.)

    who (Люди, проживающие в квартирах, не должны иметь животных.)

    which/that (Машина, которую он купил в прошлом месяце, фантастическая.)

    that (Это самый красивый водопад, который мы когда-либо видели!)

    The bakery which is near my house sells wonderful pies. (Булочная, расположенная у моего дома, продает прекрасные пирожки.)

    The cottage where they lived was struck by lightning. (Коттедж, в котором они жили, был поражен молнией.)

    Nobody likes the salad which Jane made. (Никому не нравится салат, который приготовила Джейн.)

    Jack is the architect who designed the Opera House. (Джек – архитектор, спроектировавший Оперный театр.)

    The woman whose cat bit me didn’t apologize. (Женщина, чья кошка укусила меня, не извинилась.)

    Madonna, whose parents were born in Italy, is a famous American singer. (Мадонна, чьи родители родились в Италии, является знаменитой американской певицей.)

    The apartment where the lawyer lives is the biggest in the house. (Квартира, в которой живет адвокат, самая большая в доме.)

The sports centre where we play tennis is very expensive. (Спортивный центр, в котором мы играем в теннис, очень дорогой.)

Ответы:

    neither (Мы спросили их обоих, но никто из них не знает его адрес.)

    either (Он жил в Милане и в Мадриде, но ему не понравился ни один из городов.)

    either – or (Она очень стройная. Думаю, она или спортсменка, или модель.)

    either – or (Анна никогда не работает целый день. Она работает или утром, или после обеда.)

    either (У него 2 машины, но мне не нравится ни одна из них.)

    both (Она не могла сделать свой выбор, ей нравились они оба.)

    either (Ты можешь поехать в Оксфорд или на автобусе, или на поезде.)

    Either (Вы будете рыбу или курицу? – Без разницы. Или то, или то подойдет.)

    (Вы будете яблочный или апельсиновый сок? – Ни то, ни другое, спасибо. Я не люблю сок.)

    (Вы будете салат или стейк? – И то, и другое. Я такой голодный.)

    either (Разве он не пользуется одним из телефонов?)

    neither – nor (Моя старая бабушка не могла ни читать, ни писать.)

    Neither (Никто из них не пригласил меня, поэтому я туда не ходил.)

    both (Тебе следует держать обе руки на руле.)

    either (Я не люблю фильмы ужасов, и мой муж тоже не любит.)

    Both (И у мамы, и у папы зеленые глаза.)

    neither (Я попросил двоих друзей помочь мне с тестом, но никто из них не знал ответ.)

    either (Ее платье было либо черным, либо коричневым.)

    either (Попроси Фреда или Линду купить немного молока.)

    neither – nor (Мы не можем встретиться ни сегодня, ни завтра. Я ужасно занят.)

Either, neither, both

Для того чтобы перейти к более подробному рассмотрению этой темы, изуч им переводы этих союзов:

neither ... nor - ни... ни;

either ... or - или... или, либо... либо;

both ... and - и... и, как... так и.

Теперь изучим каждое из этих сочетаний в отдельности.

Neither ... nor - ни... ни

Данный союз является отрицательным и служит для соединения однородных членов предложения. Чтобы его употребление было более понятным, изучите несколько примеров.

Neither Kate nor her friend answered the question (союз соединяет подлежащие) - Ни Катя, ни ее подруга не ответили на вопрос.

We brought neither books nor copy-books (союз соединяет дополнения) - Мы не принесли ни книг, ни тетрадей.

We mustn"t neither help, nor lend the money to John (союз соединяет сказуемые) - Мы не обязаны ни помогать, ни давать денег взаймы Джону.

We bought neither old nor new flat (союз соединяет определения) - Мы не купили ни старую, ни новую квартиру.

Обратите внимание на то, что союз neither ... nor соединяет любые члены предложения: это могут быть подлежащие, определения, дополнения, сказуемые и т.д.

Следует запомнить, что сочетание neither ... nor часто служит для соединения подлежащих, тогда сказуемое согласуется с ближайшим подлежащим. Но это правило обычно не соблюдается, и сказуемое ставится во множественном числе, как показано в примерах выше.

Рассмотрите это примечание на примере.

Neither my friends nor Kate want s to go to a party - Ни мои друзья, ни Катя не хотят идти на вечеринку (сказуемое согласуется с ближайшим подлежащим).

Neither my friends nor Kate want to go to a party - Ни мои друзья, ни Катя не хотят идти на вечеринку (сказуемое стоит во множественном числе - обычно употребляется этот вариант перевода).

Также необходимо обратить внимание на тот факт, что в английском предложении может быть только одно отрицание, а так как союз neither ... nor - отрицательный , сказуемое в предложении всегда должно быть утвердительным. Это видно из всех выше приведенных примеров.

Если neither

Изучите пример.

We neither sent the parcel nor the letter - Мы не отправили ни посылку, ни письмо.

Either ... or - или... или, либо... либо

Данный союз используется в утвердительных предложениях, соединяя однородные члены. В отличие от союза neither ... nor, either ... or , соединяя подлежащие, согласуется с ближайшим из них.

Чтобы употребление данного союза было более понятно, изучите несколько примеров.

Either our classmates, or your friend has complained to the teacher - Или наши одноклассники, или твой друг нажаловался учителю.

Если either не относится к подлежащему, то его можно ставить перед глаголом-сказуемым.

They will either build a restaurant or a shopping center in this district - Они построят либо ресторан, либо торговый центр в этом районе.

Если предложение отрицательное, то союз either ... or может выступать в роли союза neither ... nor .

Изучите пример.

We didn"t paint either ceiling or wall - Мы не покрасили ни потолок, ни стену.

Both ... and - и... и, как... так и

Данный союз используется в утвердительных предложениях и соединяет однородные члены предложения. Если союз соединяет подлежащие, то сказуемое необходимо употреблять во множественном числе.

Изучите несколько примеров.

Both John and that engineer refuse to work - И Джон, и тот инженер отказываются работать.

We saw both the university and the school - Мы видели как школу, так и университет.

1. Выберите из скобок подходящий вариант.

    We have asked them both but … (neither/both) of them knows his address.

    He has lived in Milan and Madrid but he didn’t like … (either/neither) of the cities much.

    She is very slim. I think she is … (either/neither) a sportsman … (or/nor) a model.

    Anna never works all day. She works … (either/neither) in the morning … (or/nor) after lunch.

    He has 2 cars, but I don’t like … (either/neither) of them.

    She couldn’t choose between them, she liked them … (both/either).

    You can take … (either/neither) a bus or a train to get to Oxford.

    Would you like fish or chicken? - It doesn’t matter. … (Either/Both) will do for me.

    Would you like apple juice or orange juice? - … (Either/Neither), thanks. I don’t like juice.

    Would you like some salad or some steak? - … (Either/Both). I’m so hungry.

    Doesn’t he use … (either/neither) of his phones?

    My old granny could … (either/neither) read … (or/nor) write.

    (Either/Neither) of them invited me, so I didn’t go there.

    You should keep … (either/both) hands on the steering wheel.

    I don’t like horror films, and my husband doesn’t like … (either/neither).

    (Either/Both) my mother and father have green eyes.

    I asked two friends to help me with the test, but … (either/neither) of them knew the answer.

    Her dress was … (either/both) black or brown.

    Please ask … (either/neither) Fred or Linda to buy some milk.

    We can meet … (either/neither) today … (or/nor) tomorrow. I am terribly busy.

Fill in the gaps and complete the sentences. Use either... or, neither... nor, both... and.

1. I drink ... coffee ... hot chocolate. 2. I didn"t like the new book. It was ... interesting ... useful. 3. I invited two friends, but ... Liz ... Jane could come to the . 4. Granny promised me a nice dessert. It will be ... a chocolate cake ... an apple pie. 5. Last year I visited ... London ... St Petersburg. 6. Alex will phone me ... at five o"clock ... at six o"clock. 7. No, thank you. I"ll have ... tea ... coffee.

8. - Did anybody come to see you last week?

Nobody did.... Julia... John was there.

9. - Have they arrived yet?

No, they haven’t. But I expect them… today… tomorrow.

10. Borrow some money from your friends.... Ann... Mary will help you.

Предложения могут содержать разные типы придаточных предложений. Defining clauses, еще называемые ограничительными, выполняют важную функцию. Какую роль они играют в предложениях и как это соотносится с названием этих предложений?

Для начала, давайте заложим основу. Существительное, глагол и относительное местоимение (who , whose , where , when , which или that ) отличают относительные предложения от других типов предложений, хотя не все три необходимы. Поскольку эти предложения являются описательными, некоторые называют их прилагательными предложениями (adjective clauses). Относительные придаточные предложения делятся на два типа — defining и non-defining (ограничительные и неограничительные).

Defining clauses дают нам важную информацию о словах, которые они изменяют. Они помогают передать смысл. Рассмотрим некоторые предложения с определяющими предложениями и без них.

The woman bought a lottery ticket. - Женщина купила лотерейный билет.

Тут не известно, что это за женщина.

The woman who won last year’s jackpot bought a lottery ticket. - Женщина, которая выиграла джекпот в прошлом году, купила лотерейный билет.

А тут уже уточняете, что за женщина купила лотерейный билет.

The cantaloupe is ripe. — Дыня уже созрела.

Вы не знаете, какая именно дыня созрела.

The cantaloupe that I grew in my garden is ripe. - Дыня, которую я вырастил в своем саду, созрела.

Определяющий пункт позволяет узнать, какая дыня созрела.

Иногда люди допускают ошибки с defining clause. Например, они могут поставить запятые вокруг defining предложения. Хотя на самом деле это не требуется.

Заметили, как эти типы предложений определяют существительные, к которым они относятся? Теперь понятно, почему они так называются. Давайте теперь разберемся, что же такое non-defining clauses .

Non-defining relative clauses (Распространительные предложения)

Итак, как мы уже поняли, defining clauses дают важную информацию о существительном. Часто они отвечают на вопрос «Какой именно?». Если вы еще не догадались, то non-defining clauses этого не делают. Так что же они тогда делают?

Non-defining предложения дают лишь дополнительную информацию. При этом это не ключевая информация. Фактически, если даже мы уберем это предложение, то смысл сказанного абсолютно не изменится. Давайте посмотрим на следующие примеры:

The country of Costa Rica has extensive measures in place to protect endangered rainforest animals. - В стране Коста-Рика принимаются широкомасштабные меры по защите находящихся под угрозой исчезновения животных тропических лесов.

В этом предложении нет придаточного предложения.

The country of Costa Rica, where extinct species such as the golden toad once thrived, has extensive measures in place to protect endangered rainforest animals. - Страна Коста-Рика, где вымершие виды, такие как Золотая Жаба, когда-то процветали, имеет обширные меры по защите находящихся под угрозой исчезновения животных тропических лесов.

Non-defining предложение “where extinct species such as the golden toad once thrived” сообщает нам дополнительную информацию, но ничего существенного для понимания основного предложения.

Помимо типа добавляемой информации (существенной или несущественной), использование запятых отличается между двумя типами предложений. Запятые отделяют non-defining предложения от остального, а для defining они не нужны.

Relative clauses (придаточные определительные предложения)

Subject or object

Relative clauses give extra information about a noun in the main clause.

Relative clauses begin with a relative pronoun

(who, which, that, whom, whose).

The relative pronoun can refer to the subject of the clause.

-That"s the woman who bought my car.

The woman (subject) bought my car (object).

Or the relative pronoun can refer to the object of the clause.

-This is the car that I used to own.

I (subject) used to own the car (object).

Субъект или объект

Придаточные определительные предложения дают дополнительную информацию о существительном в главном предложении.
Придаточные определительные предложения начинаются с относительного местоимения (кто, что, тот, кого, чья).

Относительное местоимение может относиться к подлежащему в предложении.

Женщина (субъект) купил свою машину (объект).

Или относительное местоимение может относиться к дополнению в предложении.

Я (субъект) владел автомобилем (объект).

Defining

. Defining clauses give important information which tells us exactly what is being referred to.

-The book which you lent me is really good.

This indicates which book we are talking about. Without the relative clause, it might be difficult to understand the meaning.

Определяющие

Определяющие предложения дают важную информацию, которая говорит нам, что именно имеется в виду.
-Книга, которую вы предоставили мне действительно хорошо.

Это указывает на ту книгу,о которой мы говорим. Без определяющего предложения, может быть трудно понять смысл.

Non-defining

. Non-defining clauses add extra information. They are separated by commas in writing, and by a pause on either side (where the commas are) in speaking. We generally use which not that in non-defining clauses.

- This gives extra information about the book.

We could miss out the relative clause and the meaning would still be clear.

Не определяющие

Не определяющие предложения добавляют дополнительную информацию. Они разделены запятой в письменной форме, и паузой с каждой стороны (там, где запятые) в разговоре. Мы вообще используем which а не that в не определяющие предложениях.

- Книга, которую я не читал, по-прежнему лежала на полке.

Это дает дополнительную информацию о книге. Мы могли опустить н е определяющее предложение, но смысл все равно будет понятным.

Omitting the relative pronoun

. In a defining relative clause we can leave out the relative pronoun if it is the object of the clause.

- That"s the car (that) I used to own.

We cannot miss out the relative pronoun if it is the subject of the clause.

- That"s the woman who bought my car.

. In a non-defining relative clause we cannot leave out the relative pronoun.

- The book, which I hadn"t read, was still on the shelf.

Опуская относительное местоимение

В о пределяющем предложении мы можем опустить относительное местоимение, если оно является дополнением в предложении.

Это автомобиль, который у меня был.

Мы не можем опустить относительное местоимение, если оно является подлежащим в предложении.

-Это женщина, которая купила машину.

В н е определяющих предложениях мы не можем опустить относительное местоимение.

- Книга, которую я не читал, по-прежнему лежала на полке.

Which, who and that

. That instead of which

When we talk about things, that is often used instead of which in defining clauses. This is very common in speech.

- Is this the house that you bought?

. That instead of who

When we talk about people, that can be used instead of who in defining clauses.

-Have you met the boy that Sue is going to marry?

. Which in non-defining clauses

That cannot be used to introduce a non-defining clause.

-The hotel, which was a hundred years old, was very comfortable.

. Prepositions

That cannot be used after a preposition.

-This is the car (that / which) I paid £2000 for. (speech)

- This is the car for which I paid £2000. (formal)

Который, кто и что

. That вместо which

Когда мы говорим о вещах, That часто используются вместо which в определяющем предложении. Это очень распространено в речи.

- Это тот дом, который вы купили?

. That вместо who

Когда мы говорим о людях, that может быть использовано вместо who в определяющем предложении.

-Вы встретили молодого человека, за которого Сью выходит замуж?
. Which в не определяющих предложениях
That не может быть использовано для введения не-определяющего предложения.

- Отель, которому было сто лет, был очень удобен.

. Предлоги

That не может быть использовано после предлога.

-Это автомобиль (за который) я заплатил £ 2000.

(в речи)

-Это автомобиль,за которую я заплатил 2000 фунтов стерлингов. (формально)

Whom and whose

. Whom is generally used in writing.

-Smith was one of the men whom Jones had met earlier. (formal)

- Smith was one of the men (that / who) Jones had met earlier . (speech)

Whom has to be used after prepositions.

- This is the person (who) I sold my car to. (speech)

- This is the person to whom I sold my car. (formal)

. Whose means of whom, and usually refers to people.

- This is Jack. His sister is staying with us.

- This is Jack, whose sister is staying with us.

Кому и чьё

Whom , как правило, используется в письменной речи.
-
Смит был одним из мужчин, с которым Джонс встречался ранее. (формально)

-Смит был одним из мужчин,(с которым) Джонс встретился ранее. (в речи)

Whom должно быть использовано после предлогов.

Это человек, (которому) я продал свой автомобиль. (в речи)

- Это человек, которому я продал свой автомобиль. (формально)

. Whose означает чьё, и,как правило, относится к людям.

-Это Джек. Его сестра остается с нами.

-Это Джек, чья сестра остается с нами.

Exercise 1: Fill in: who, whose, which or where.

My school, 1) __________ is called King Edward"s, has about 2,000 students. My favourite teacher, 2)__________ is called Mr Brown, teaches sport. The sports centre, 3)____________ I play basketball and tennis, is the largest in the area. I walk to school every day with my friend Mike, 4)____________ father teaches History.

Exercise 2:

Make sentences as in the example. Use relative pronouns or relative adverbs.

Example: A painter is someone who paints pictures.

. builder / someone / build houses . elephant / animal / ears are big

. circus / place / can see acrobats

. tiger / animal / live in jungle

. supermarket / place / do shopping

Exercise 3:

Fill in: who"s or whose.

1 My mother,_________

2 She"s the woman ________________married to an actor.

3 Celine is the girl ______________brother won the prize.

4 Helen is the person______________car is outside our house.

5 Ann"s the one________________ a History teacher.

6 Lucas is the man ______________helping us move house.

7 That"s the woman _____________

8 . ______________concert did you go to?

Exercise 4:

Fill in the correct relative pronoun. What part of sentence is each, subject or object? Write S for subject and О for object, then state if the relatives can be omitted or not in the box provided.

Did you see the man __________ stole her bag?

not. omitted

The dress__________ Mary bought yesterday is too big.

Please give me the keys______

are on the table.

Is that the man______________we saw in the park yesterday?

What"s the name of the lady_____

babysits your little sister?

Klaus is playing with the dog____

lives next door.

Have you eaten all the cakes_____

I made yesterday?

How old is the man___________

owns that shop?

Have you met the man_________

Jackie is going to marry?

Let"s all look at the picture______

is on page 7.

Has Peter returned the money____

he borrowed from you?

What colour is the dress ______

you"re going to wear tonight?

Exercise 5:

Write one word for each space.

Hi Janet,

How are you? I"m doing all right. I just wanted to tell you 1)______________ something exciting 2) ________ happened to me last Saturday. Do you remember Beth, 3) _____________party we went to last winter? Well, I went 4) __________ her and her cousin to a concert at Croke Park 5)___________my favourite band, Nickelback, were playing. Anyway, her cousin Rick knew someone 6) _________ was working backstage and he let us meet the band. He even invited us to a party 7) ______________ the band was going to after the concert. It was amazing! Now about the weekend hiking trip - the reason 8) ______ I can"t come is because my sister has asked me to take care of her children as she"s 9)______________ on a business trip. I "m so sorry. I was really 10) _____ forward to it.

Write and tell me your news,

Shelly

Exercise 6:

Fill in the appropriate relative, say whether the relative clauses are essential or not to the meaning of the main sentence, then add commas where necessary.

    Paul Stevens___________ starred in Days went to school with my brother.

    The pen __________ I left on that table has disappeared.

    The woman _________ repairs our car is very friendly.

    David _________ grew up in Canada speaks French fluently.

    The man _______car was stolen has gone to the police station.

    Rye_________ my grandmother lives is near the sea.

    Oleg_________car has broken down is late for work.

    The Coliseum_________attracts many tourists is in Rome.

Exercise 7:

Fill in the relative pronoun or adverb. Put commas where necessary. Write D for defining, ND for non-defining and if the relative can be omitted or not in the box provided.

Mr Brown , who_ _

teaches us French, comes from London.

not omitted

The girl___________

I met on the bus looks just like my sister.

Peter Smith_________

had an accident is in hospital.

The apples__________

grow on these trees are delicious.

This lemon pie______

I made yesterday tastes great.

The film__________

I saw on TV last night was very exciting.

My friend Akim_____

is a doctor works very long hours.

John___________

father is a lawyer has moved to Paris.

The sports centre____

we play tennis is expensive.

The vase .__________

Susan gave me got broken.

The summer ______

I went to Spain was really hot.

The car____________

tyres are flat is mine.

The cafe___________

I first met my husband has closed down now.

Simon____________

mother is a vegetarian doesn"t eat meat.

The bakery_________

is by my house sells wonderful pies.

Exercise 8:

a) Translate the sentences into English.

1. Художник, который нарисовал эту картину, жил в 19 веке.

2. Книга, которую ты прочитал летом, действительно очень увлекательная.

3. Катя, чей брат учится в моем классе, выиграла чемпионат мира.

b) Translate the text into English.

Зоопарк - это место, куда люди ходят с самого детства. Животные, которых там можно увидеть, представляют разные страны и континенты. Люди, которые часто посещают зоопарк, даже имеют там своих любимых животных. В некоторых зоопарках животным можно давать специальную еду, которая куплена здесь же. День, когда вся семья идет в зоопарк, обычно очень радостный, особенно для детей.

.................................................................................................................................................................................................................

Answers:

Exercise 1: 1)which 2)who 3)where 4)whose

Exercise 2:

1)Builder is someone who/that builds houses

2) A circus is a place where we can see acrobats.

3)A tiger is an animal which/that lives in the jungle.

4)A supermarket is the place where we do the shopping.

5)An elephant is an animal whose ears are big.

Exercise 3:

1 My mother,_ whose ________ name is Elizabeth, is a piano teacher.

2 She"s the woman ___ who"s_ ____________married to an actor.

3 Celine is the girl __ whose ____________ brother won the prize.

4 Helen is the person___ whose ___________car is outside our house.

5 Ann"s the one___ who"s _____________ a History teacher.

6 Lucas is the man ___ who"s_ __________ helping us move house.

7 That"s the woman __ whose ___________ son just graduated from university.

8 . ___Whose ___concert did you go to?

Exercise 4:

1) who / that (S- not omitted)

6)which/that (S- not omitted)

11)which/that (O-omitted)

16)who / that(S-not omitted)

2)which/that (O-omitted)

7)which/that(O-omitted)

12)which/that(O-omitted)

17)which/that (S- not omitted)

3)which/that (S- not omitted)

8)who / that (S-not omitted)

13)who / that(S-not omitted)

18)who / that (S- not omitted)

4) who(m) / that(O-omitted)

9)who(m) / that(O-omitted)

14)which/that (S- not omitted)

19)which/that (O- omitted)

5) who / that (S-not omitted)

15)who / that(S-not omitted)

20)who(m) / that (O-omitted)

Exercise 5:

1)about

3)whose

5)where

7)which

9)going

2)which

4)with

6)who

8)why

10)looking

Exercise 6:

1)who

3)who/that

5)whose

7),whose...,

2)which/that

4),who.........,

6),where....,

8),which...,

Exercise 7:

1) who (ND-not omitted)

6)which/that(D-omitted)

11)when (D-omitted)

2) who(m) / that (D-omitted)

7),who...,(ND-not omitted)

12)whose(D-omitted)

3),who..., (ND-not omitted)

13)where(D-omitted)

4) which / that(D-omitted)

9)where(D-omitted)

14),whose..., (ND-not omitted)

5) ,which.., (ND -not omitted)

10)which/that(S-not omitted)

15)which/that(D-omitted)

Exercise 8:

Translation (suggested answers)

a) 1) The artist who painted this picture lived in the 19 th century.

2) The book you read in the summer is really very exciting.

3) Kate, whose brother studies in my class, has won the world championship.

b) The zoo is a place where people go from their childhood on. Animals which you can see there come from different countries and continents. People who often go to the zoo even have their favourite animals there. In some zoos you can give the animals special food which has been bought there. A day when the whole family goes to the zoo is usually very jolly, especially

__________________________________________________ ___________________________________________________________________

More exercises:

1 ) Underline any relative pronouns that can be left out in these sentences.

1 I think that my boss is the person who I admire most.

2 Harry, who was tired, went to bed very early.

3 Were taking the train that leaves at 6.00.

4 Have you seen the book that I left here on the desk?

5 The film which we liked most was the French one.

6 My radio, which isn"t very old, has suddenly stopped working.

7 The clothes which you left behind are at the reception desk.

8 The couple who met me at the station took me out to dinner.

9 Last week I ran into an old friend who I hadn"t seen for ages.

10 Don"t cook the meat

2)Replace the relative pronouns in italics with that, where possible.

1 This is the magazine which I told you about.

2 John"s flat, which is in the same block as mine, is much larger.

3 The girl whose bag I offered to carry turned out to be an old friend.

4 The policeman who arrested her had recognized her car.

5 I work with someone who knows you.

6 We don"t sell goods which have been damaged.

7 Brighton, which is on the south coast, is a popular holiday resort.

8 I don"t know anyone whose clothes would fit you.

9 There"s a cafe near here which serves very good meals.

10 People who park outside get given parking tickets.

3) Underline the most suitable word in each sentence.

1 My friend Jack, that I who / whose parents live in Glasgow, invited me to spend Christmas in Scotland.

2 Here"s the computer program that / whom / whose I told you about.

3 I don"t believe the story that / who / whom she told us.

4 Peter comes from Witney, that / who / which is near Oxford.

5 This is the gun with that I whom / which the murder was committed.

6 Have you received the parcel whom / whose / which we sent you?

7 Is this the person who I which / whose you asked me about?

8 That"s the girl that I who / whose brother sits next to me at school.

9 The meal, that I which / whose wasn"t very tasty, was quite expensive.

10 We didn"t enjoy the play that / who / whose we went to see

4) Put one suitable word in each space, or leave the space blank where possible.

The story so far:

Jane Piatt, (1).............is travelling to London because of a mysterious letter, is the only person (2).....................witnesses a murder at Victoria Station. The detective to (3).....................she gives her statement then disappears.Jane goes to an office in Soho to answer the letter 4)..................... she had received. There she discovers that her uncle Gordon, (5).....................

lives in South America, has sent her a small box (6)..................... she is only to open if in trouble.) Jane, (7)..................... parents have never mentioned an Uncle Gordon, is suspicious of the box, (8)..................... she gives to her friend Tony. They go to Scotland Yard and see Inspector Groves, (9)..................... has not heard of the Victoria Station murder, (10)..................... was not reported to the police. Jane gives Inspector Groves the murdered man"s ticket, (11)..................... she found beside his body. Then Jane and Tony decide to go to Redhill, (12)..................... was the town (1 3)..................... the murdered man had come from. On the train they meet a man, (14)..................... face is somehow familiar to Jane, (15)..................... says he knows her Uncle Gordon.

5 ) Put a suitable relative pronoun in each space, or leave the space blank where possible.

1 My bike, ..........I had left at the gate, had disappeared.

2 The shoes.....................I bought were the ones.....................I tried on first.

3 The bag in.....................the robbers put the money was found later.

4 The medicine.....................the doctor gave me had no effect at all.

5 Peter,.....................couldn"t see the screen, decided to change his seat.

6 I really liked that tea.....................you made me this morning.

7 What was the name of your friend.....................tent we borrowed?

8 The flight.....................Joe was leaving on was cancelled.

.......................................................................................................................................................................

Answers:

1 1 who . 2 none. 3 none. 4 that. 5 which. 6 none. 7 which. 8 none. 9 who. 10 that.

2 1 that I told you about . 2 not possible. 3 not possible. 4 that arrested her. 5 that

knows you. 6 that have been damaged. 7 not possible. 8 not possible. 9 that serves

very good meals. 10 that park outside.

3 1 whose . 2 that. 3 that. 4 which. 5 which. 6 which.7 who. 8 whose. 9 which.10 that.

4 1 who . 2 who. 3 whom. 4 blank. 5 who. 6 which. 7 whose. 8 which. 9 who. 10

which. 11 which. 12 which. 13 blank. 14 whose. 15 who.

5 1 which . 2 blank, blank. 3 which. 4 blank. 5 who. 6 blank. 7 whose. 8 blank.

Здравствуйте, мои дорогие читатели.

Когда вы слышите фразу «Relative Clause » - о чем вы думаете? Русские люди, которые не любят захламлять свою голову всякими терминами, не сразу найдутся с ответом. А вот если намекнуть им на слова that, which или who, которые часто встречаются в текстах, они сразу же понимают, о чем пойдет речь.

Да, придаточные предложения, или грамматика relative clauses : - тема сегодняшнего разговора. Я постараюсь самым простым способом рассказать вам, что, как и для чего используется. А также мы посмотрим на перевод и defining words , что используются в этом правиле. В конце обязательно закрепим полученные знания

Что это такое и как этим пользоваться?

Relative clause - или на русском определительное придаточное предложение, - это часть сложного предложения, которое зависит от главного. Оно обычно соединяет два маленьких предложения в одно или просто добавляет новую интересную информацию, чтобы вам было понятнее, давайте посмотрим пример.

I have a mother who works as a doctor. — У меня есть мама, которая работает врачом.

I missed the bus that was going to take me to church. - Я пропустила автобус, который должен был отвезти меня в церковь.

Что нам говорит правило?

Правило гласит, что в английском языке определительные придаточные предложения могут быть как identifying (ограничительные) или non-identifying (распространительные).

Если говорить проще, то первые определяют что-то важное в предложении, последние - не определяют. Обычно non-identifying предложения можно выделить запятыми и, соответственно, выбросить из предложения.

Например:

This is the new computer that I bought yesterday. - Это новый компьютер, который я купил вчера.

She was pleased with the present that her father gave her. - Она была рада подарку, который ее отец ей подарил.

В этих примерах часть текста после слова that - определяющая, потому что если их убрать, предложение потеряет важный смысловую нагрузку. Их никоим образом нельзя пропустить или убрать вовсе.

Вот вам хороший пример, который поможет понять существенную разницу.

The students, who had revised the material, passed the test.

The students who had revised the material passed the test.

Если вспомнить правило, то придаточное предложение, выделенное запятыми, можно выбросить из текста. Поэтому получается, что в первом случае все ученики сдали тест (в том числе и те, кто повторил). А вот во втором случае именно те, кто повторил перед тестом, его и сдали!

Чувствуете разницу?

Когда и как используются who, that, which?

Самые распространенные слова, которые используются в relative clause - это who, which, that.

  • Who используется только с живыми существами: людьми, животными (именно своими, которых вы знаете!) и т.д.

The girl who was my age had already won this competition. - Девочка, которая была со мной одного возраста, уже побеждала в этом конкурсе.

  • Which используется только с неодушевленными предметами.

The catalog which you ordered yesterday will arrive tomorrow. — Каталог, который ты заказал вчера, придет завтра.

  • That используется как с одушевленными, так и с неодушевленными существительными.

The book that is on the table is a present for Joe’s birthday. — Книга, которая лежит на столе, это подарок на день рождения Джо.

Если вы хотите больше узнать о сложных предложениях в английском языке, то прошу. Если же вам интересна вся грамматика, то мой будет очень кстати.

Чтобы вам было намного легче освоить эту темы, я подготовила для вас упражнения для практики (Ответы будут в конце статьи, но прошу не подглядывать, пока не сделаете;)).

1. That is the shop ____ was awarded as the best shop in the city.
2. The girl ____ brother goes with me to the gym is a good singer.
3. The man ____ broke into our house was caught in two days.
4. She visits her grandmother ____ lives in countryside every summer.
5. She was wearing a dress ___ looked like princess’.
6. The bookshelf ____ we bought last week has broken down.
7. The man ___ was sitting on the bench turned around and saw his granddaughter.
8. A woman ____ son was crying paid no attention to him.
9. The woman ____ car had broken down on her way home spent 3 hours waiting for help.
10. My best friend ____ I have known for years will never let me down.
11. He didn’t follow the instructions ____ he was given, so he failed to pass the test.
12. The girl ___ lived next door was very shy and couldn’t say a word to protect herself at school.
13. I need to buy a laptop ____ can work up to 5 hours without a charger.
14. My father ___ is a doctor has no idea how to repair a car.
15. The photo ____ is placed on the mantel was taken at the picnic two years ago.

Ну что, надеюсь, вы теперь вооружены полными знаниями и готовы справиться с любыми придаточными предложениями в английском языке. В попытках понять английского языка можно и в трех соснах заблудиться. Именно тогда нужна помочь профессионального учителя. Задавайте свои вопросы — буду рада на них ответить.

А пока я прощаюсь.
До новых интересных встреч!

Ответы:
1. which
2. whose
3. who
4. who
5. that
6. that
7. who
8. whose
9. whose
10. whom
11. that
12. who
13. that
14. who
15. that

1. Выпишите те предложения, в которых относительные местоимения могут быть пропущены, но смысл останется прежним.

Н-р: Do you like the present which we gave you? (Тебе нравится подарок, который мы тебе подарили?) – Do you like the present ... we gave you?

  1. She met a woman who works on TV. (Она встретила женщину, которая работает на ТВ.)
  2. The thing that I like about Nick is his punctuality. (Что мне нравится в Нике – это его пунктуальность.)
  3. It was the funniest book that I have ever read. (Это была самая смешная книга, которую я когда-либо читала.)
  4. What is the name of the perfume which you are wearing today? (Как называются духи, которыми вы пользуетесь сегодня?)
  5. The hotel where they stayed was terrible. (Отель, в котором они остановились, был ужасным.)
  6. I don’t really know why she is crying. (Я действительно не знаю, почему она плачет.)
  7. Amanda is my best friend who I can always rely on. (Аманда – моя лучшая подруга, на которую я всегда могу положиться.)
  8. My boss Ted, who is Spanish, plays the guitar. (Мой босс Тед, будучи испанцем, играет на гитаре.)
  9. Who was that boy who you were talking to? (Кто был тот парень, с которым ты разговаривал?)
  10. The company which I work for is based in Italy. (Компания, на которую я работаю, основана в Италии.)

2. Поставьте подходящее относительное местоимение who, which, that, when, why, where или whose.

  1. His sister, … name is Lara, works at the library.
  2. Her last film, … I couldn’t understand at all, was a great success.
  3. Give him something … will take away the pain.
  4. I work in the town … my son lives.
  5. We’ll show you the poem … changed my life.
  6. Doctors, … claim money, are shameless.
  7. Is there a shop near here … sells milk?
  8. That’s the main reason … I came to you.
  9. I’ll never forget my childhood … I was so happy.
  10. People … live in flats shouldn’t have animals.
  11. The car … he bought last month is fantastic.
  12. This is the most beautiful waterfall … we have ever seen!

3. Соедините предложения, используя придаточные предложения.

Н-р: My dad works in a factory. It makes parts for computers. (Мой отец работает на фабрике. Она производит детали для компьютеров.) – The factory … makes parts for computers. – The factory where my dad works makes parts for computers. (Фабрика, на которой работает мой отец, производит детали для компьютеров.)

  1. There is a bakery near my house. It sells wonderful pies. – The bakery … sells wonderful pies.
  2. They lived in a cottage. It was struck by lightning. – The cottage … was struck by lightning.
  3. Jane made a seafood salad. Nobody likes it. – Nobody likes the salad … .
  4. Jack is an architect. He designed the Opera House. – Jack is the architect … .
  5. The woman didn’t apologize. Her cat bit me. – The woman … didn’t apologize.
  6. Madonna is a famous American singer. Her parents were born in Italy. – Madonna … is a famous American singer.
  7. The apartment is the biggest in the house. The lawyer lives there. – The apartment … is the biggest in the house.
  8. We play tennis in a sports centre. It is very expensive. – The sports centre … is very expensive.

Ответы:

2. The thing … I like about Nick is his punctuality.

3. It was the funniest book … I have ever read.

4. What is the name of the perfume … you are wearing today?

7. Amanda is my best friend … I can always rely on.

9. Who was that boy … you were talking to?

10. The company … I work for is based in Italy.

  1. whose (Его сестра, чье имя Лара, работает в библиотеке.)
  2. which/that (Ее последний фильм, который я совсем не понял, имел большой успех.)
  3. that (Дай мне что-нибудь для снятия боли.)
  4. where (Я работаю в том городе, где живет мой сын.)
  5. which/that (Мы покажем вам стихотворение, изменившее мою жизнь.)
  6. who (Врачи, требующие денег, бессовестны.)
  7. that/which (Здесь есть поблизости магазин, продающий молоко?)
  8. why (Это основная причина, почему я пришел к вам.)
  9. when (Я никогда не забуду свое детство, когда я был так счастлив.)
  10. who (Люди, проживающие в квартирах, не должны иметь животных.)
  11. which/that (Машина, которую он купил в прошлом месяце, фантастическая.)
  12. that (Это самый красивый водопад, который мы когда-либо видели!)
  1. The bakery which is near my house sells wonderful pies. (Булочная, расположенная у моего дома, продает прекрасные пирожки.)
  2. The cottage where they lived was struck by lightning. (Коттедж, в котором они жили, был поражен молнией.)
  3. Nobody likes the salad which Jane made . (Никому не нравится салат, который приготовила Джейн.)
  4. Jack is the architect who designed the Opera House. (Джек – архитектор, спроектировавший Оперный театр.)
  5. The woman whose cat bit me didn’t apologize. (Женщина, чья кошка укусила меня, не извинилась.)
  6. Madonna, whose parents were born in Italy , is a famous American singer. (Мадонна, чьи родители родились в Италии, является знаменитой американской певицей.)
  7. The apartment where the lawyer lives is the biggest in the house. (Квартира, в которой живет адвокат, самая большая в доме.)
  8. The sports centre where we play tennis is very expensive. (Спортивный центр, в котором мы играем в теннис, очень дорогой.)

← Вернуться

×
Вступай в сообщество «l-gallery.ru»!
ВКонтакте:
Я уже подписан на сообщество «l-gallery.ru»